woensdag 9 juni 2010

Vermoedelijke bruiloftceremonie

Ik weet het niet zeker, maar gezien de oorspronkelijke afkomst van Erna uit Cilapcap (West-Java) zou het wel eens een Soedanese bruiloft worden. Hier een korte beschrijving van de traditionele ceremonie.
Soendanese Bruiloft
De “Siraman”: Dit is een ceremonieel bad. Dit ritueel is bedoeld om het lichaam en de ziel van het bruidspaar te reinigen.

Naast het bruidspaar moeten ook de ouders, de naaste familieleden en oudere vrouwen die daartoe zijn geselecteerd vanwege hun goede moreel gedrag dit ritueel bad ondergaan. De Siraman ceremonie vindt gewoonlijk plaats een dag voorafgaand aan de Ijab (religieuze ceremonie) en andere traditionele ceremonies.
“Akad Nikah”: Het afleggen van de huwelijkse voorwaarden is het belangrijkste gedeelte van de huwelijksceremonie, want dit is een overeenkomst tussen de bruidegom en de ouders van de bruid en een overeenkomst tussen de bruidegom en God. Tijdens de ceremonie zijn de bruid en bruidegom naast elkaar gezeten met een Selendang of sluier over hun hoofd. Twee mensen, maar met één geest.
Deze ceremonie vindt gewoonlijk plaats in het huis van de bruid of in de moskee.
Het bruiloftsgezelschap wordt verwelkomd met de Umbul-Umbul (een soort binnenkomstdans) bij het  huis waar het feest zal plaatsvinden.

Een aantal symbolieken die bij de ceremonie voorkomen:
Harupat: 7 miniatuur bezemstelen worden verbrand en weggegooid symbool voor het zich ontdoen van slechte gewoonten.
Ajug:  Zeven kaarsen, vertegenwoordigt de richting die het paar zou moeten volgen om een gelukkig huwelijksleven te waarborgen.
Elekon: Holle bamboe, dat symboliseert de leegte die is gebroken.
Kendi: Een aarden kruik gevuld met water, dat staat voor vrede.
De bruid en de bruidegom zitten onder een parasol met het gezicht naar de ingang van het huis. Daarna wordt het paar overgoten met:
Kurkuma rijst: Rijst is een teken van welvaart en geel staat voor eeuwige liefde.
Munten: Om herinneren van het paar om hun rijkdom te delen met de minder bedeelden.
Snoep: Geeft zoetheid en geur tijdens hun huwelijk.
Een betelnoot wordt in de buurt van het paar geplaatst dat doet er aan herinneren dat de verschillende gebruiken hun harmonieuze huwelijk niet bederven.
Nincak Endog. De bruidegom breekt een ei met zijn rechter voet. Het doorbreken van het ei is een symbool dat de man aan de vrouw een kind zal schenken om de familie generatie voort te zetten. Nadat het ei is gebroken, wast de bruid de voet van de bruidegom met het water uit de kendi. Dan gooit de bruid de kendi om het te breken.

Huap Lingkung: Symboliek van de laatste keer dat de ouders hun kinderen voeden. Dit is ook het eerste gerecht dat door de dochter wordt bereid in haar nieuwe huis. De schotel bestaat uit (kurkuma) plakkerige rijst met gele gekruide kip er boven op.
Patarik-Tarik Bakakak: Het bruidspaar krijgt een gekruide kip. Bij het horen van het woord 'go' van de ceremoniemeester begint het paar de kip uit elkaar te trekken.Degene die het grootste stuk heeft zal het grotere aandeel van het familie fortuin verkrijgen. Deze ceremonie dient ook om het paar aan te moedigen om samen hard te blijven werken aan hun geluk.
Misschien voeren de 28 Nederlandse gasten een westerse versie van de Umbul-Umbul uit:

Intra-actie op de weddingparty?
Zouden de broers van de bruidegom nog een act doen?
Zeventien jaar geleden waren de galmende paters nog cool met hun klokkenspel. Maar de wadjangs die ze daar hebben zullen wel te groot en te zwaar zijn. Toch was toen al het idee ontstaan bij 2 broers en nu dan eindelijk uitgewerkt. Nu nog naar de sportschool voor de “sixpacks”.

Ook die neef uit het diepe Zuiden had zich iets bedacht met zijn zoon. Alleen is eerst genoemde blijkbaar nog in de jaren 50 blijven hangen bij George de Fretes met de Royal Hawaiian Minstrels, die de Ambonese krontjongmuziek populair in Nederland maakte.

Groetjes van Paatje Papaya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten